27 פברואר 2011

מנהל העמותה ובעל הבוסתן

ניהול פיננסי הוא תהליך .
חייבים להיות עקביים ומחויבים אליו על מנת שאכן יצליח ויהיה יעיל.
משול הדבר לנטיעת בוסתן עצי פרי. 
חייבים קודם להשקיע ולהזיע בהכנת  תשתית לשתילה והשקייה .
לאחר מכן צריך להתמיד ולתחזק : לדשן,לרסס,להשקות...
ורק בסוף,בסוף , אם צלחנו את כל השלבים נוכל להינות מטעמם המתוק של הפירות .
אך אל לנו לנוח על זרי הדפנה .התהליך חייב להימשך אם נרצה להנות מפרות העץ גם בעונה הבאה.
אין הכוונה להרפות את ידיכם. הפירות שווים את המאמץ.
או במונחים כלכליים : התועלת גבוהה בהרבה מן העלות.


מתוך ניסיון , ישנם מספר תנאים מקדימים שיש לאמץ על מנת שהתהליך הפיננסי אכן יהיה אפקטיבי ופורה ותוכלו באמת להנות מהפרות. (ובסופו של דבר גם מהתהליך)
  1. הכינו תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח - חשוב שלעמותה תהיה מסגרת על של יעדים ומטרות. מעין מפת דרכים שתגדיר לאן הולכים , מה רוצים להשיג ומה המדדים להצלחה.  בכל שנה תוכנית העבודה תגזר מתוכנית זו והתקציב יהיה התרגום הכספי שלה.
  2. קבעו מדיניות פיננסית - לתהליך צריכה להיות מסגרת מוגדרת של זמנים , תכנים ונושאים באחריות .כאשר אנו קובעים נהלים ומגדירים מי עושה מה ומתי , אנחנו מצמצמים עמימות ואי ודאות. אנחנו מחייבים את כל הנוגעים בדבר לתהליך, ומקטינים את ההסתברות לטעויות .
  3. שתפו,שתפו,שתפו- ככל שיותר בעלי תפקידים ובכל הדרגים  יהיו שותפים לתהליך, כך המוטיבציה בקרבם  תגדל. רתמו גם את הועד המנהל לתהליך ובכך תשיגו את מחויבותם להשגת היעדים. הערך המוסף של השיתוף יהיה נגישות  למידע הרב המצטבר אצל בעלי התפקידים בדרגים הנמוכים יותר.
  4. אין "ראה וקדש" - הדו"חות הם כלי עבודה שתפקידם לשרת אותך- המנהל. לא את רו"ח ולא את מנהל הכספים. לכן התעקשו על המבנה והתצוגה שמתאימה לכם ביותר והשימושית לכם  ביותר . אם חתך רבעוני אינו מתאים אלא שלישון או דו-חודשי, לכו על זה. אם יש נתון מסוים שחסר או אתם רוצים שיוצג אחרת - אל תפחדו לבקש. אולי בהתחלה רו"ח יעקם פרצוף וינסה לשכנע שאין צורך. עמדו על שלכם. אתם יודעים הכי טוב מה אתם צריכים.
  5. המספרים אינם חזות הכל - התקציב הוא התרגום המספרי של תוכנית העבודה ואין לו שום משמעות בפני עצמו.כאשר אתם בוחנים ומנתחים את ביצועי תקציב(תשומות)  , במקביל עשו זאת גם לתוכנית העבודה.(תפוקות) קל לפול למלכודת "אנו עומדים בתקציב" כאשר בשטח יש ביצוע חסר של תוכנית העבודה. המשמעות האמיתית של מקרה זה היא בעצם חריגה בתקציב.
  6. התקציב הוא חי נושם ובועט - אל תתיחסו אליו כאל אבן שאין לה הופכין ואל תתיחסו אליו רק בתחילת שנה ובסופה. כדי שהתקציב יהיה אכן כלי שימושי אתם צריכים לפנות אליו מדי חודש. לקרוא ,לנתח, להשוות. אם תתיחסו אליו באופן שוטף הוא יגמול לכם בכך שימסור לכם את כל המידע הדרוש לקבלת ההחלטה הנכונה ובעתוי הנכון. תתייחסו אל התקציב כאל כדור הבדולח שלכם.
בהצלחה!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה